söndag 9 maj 2010

Förutfattade meningar

I höstas började jag på AME, kommunens arbetsmarkandsenhet. Det enda jag visste om det innan var att där fanns bara alkoholister och knarkare och kriminella. Det var vad jag och många med mig trodde. Det var med bävan jag gick dit och funderade hur i hela världen jag skulle passa in där!! Det visade sig ganska snart att jag hade helt fel! Där fanns visserligen några som hade vissa problem, men inget som jag märkte alls. Vissa har psykiska besvär, men de allra flesta var där pga att de inte kunnat få ett vanligt jobb. Många har fysiska problem med rygg och nacke som gör att de inte klarar ett vanligt jobb, och vissa har börjat komma tillbaks till jobblivet efter utbrändhet. Med andra ord ungefär liknande problem som jag har/haft. Jag har inte haft ett vanligt jobb på väldigt länge. För många år sen började jag få stora problem med nackvärk vilket gjorde att jag ofta var sjukskriven och det ledde i sin tur till att jag inte kunde fortsätta med jobbet jag hade. Blev då arbetslös och till slut fick jag aktivitetsgaranti, vilket innebär praktik på olika arbetsplatser. Jättebra sätt att försöka börja om på nytt igen. Tyvärr blev vår dotter, som då var 14 år sjuk och det slutade med att jag fick vara hemme och vårda henne i nästan 4 år, en helvetisk tid på många sätt!!

För drygt ett år sen började jag jobba så smått igen, även nu med aktivitetsgaranti och praktik på ett litet företag där jag skulle sköta kontoret. Jätteroligt jobb, men tyvärr hade dom inte råd att ha kvar mig utan bidrag och därför fick jag i höstas börja på AME. Jag sköter fortfarande om kontoret på "jobbet" och är där ett par dar i veckan, men resterande tid är jag på AME och jobbar med olika administrativa uppgifter. Jag ska ha hand om hemsidan och starta upp den från grunden, vilket är jättespännande! Jag trivs verkligen jättebra just nu med mina jobb! Men det är klart att jag har en önskan om att snart få ett "riktigt" heltidsjobb och tjäna en normal lön. Den lönen jag har nu är inte mycket att hurra för kan jag lova!

Ja, det var lite om mitt yrkesliv och det känns skönt att veta att jag har en massa bra arbetsuppgifter att sysslesätta mig med under tiden som jag väntar på en "riktig" anställning.

1 kommentar:

  1. Lycka till med dina jobbambitioner. Kram

    SvaraRadera